Anne -24 kg

Ennen

Jälkeen

Aamuisella sauvakävelylenkillä vaahterapuiden upeassa ruskaloistossa palautui mieleeni viime syksy, jolloin valmistauduin uuteen elämäntilanteeseen – eläkeläisen elämään.  Eläkkeelle jääminen oli hyvä asia. Nautin ajatuksesta ”slow life” ja enemmästä ajasta lapsenlapsille, perheelle, ystäville, aviomiehelle ja myös itselleni.

Mieleen hiipi kuitenkin yhä useammin ajatus omasta jaksamisesta, terveydestä ja elämänlaadusta. Olin aivan rapakunnossa ja painoa oli reippaasti liikaa. Kuinka paljon liikaa? Sitä en niin tarkkaan tiennyt. Astuin va´alle korkeintaan kerran vuodessa. Mieheni oli kuitenkin todella huolissaan ja ”nalkutti” ylipainostani yhä useammin. Ei ulkonäkösyistä niinkään vaan huolesta, että terveyteni ei kestä sitä. Olinhan pari vuotta aikaisemmin joutunut Mehiläisen sydänteholle sydänkammion rytmihäiriöiden vuoksi. Oli siis korkea aika tehdä jotain.

Uuden vuoden ja 63-vuotissyntymäpäivän kunniaksi (olen syntynyt 2.1.) astuin va´alle ja sain shokin – 104 kiloa! Asia alkoi pyöriä yhä enemmän ajatuksissani ja mietin, miten tästä eteenpäin. Olinhan pari kertaa aikaisemmin pudottanut parikymmentä kiloa, mutta kilot olivat tulleet takaisin korkojen kera. Omasta mielestäni tiesin aika paljon siitä, mitä voi syödä, kuinka paljon ja mitä pitää välttää. Tartuin asiaan ja pudotinkin kuukaudessa n. kolme kiloa. En kuitenkaan päässyt ajatuksesta, ettei painon pudottaminen tällä kerralla riitä. Minun on asennoiduttava tähän ”projektiin” ihan toisella tavalla kuin aikaisemmin ja se ei onnistu itsekseni. Soitin Tiinalle, jonka tunnen aikaisemmasta työelämästäni ja tiesin hänen olevan Cambridge-valmentaja. Siitä se alkoi. Elämänaikainen projektini elää loppuelämäni mahdollisimman täysipainoisesti. Terveenä, energisenä, liikkuvana ja tyytyväisenä.

Motivaationi oli korkealla. Olin prosessoinut tätä asiaa todella pitkään ja perusteellisesti. Vaikka alkusysäyksenä oli ärtymys mieheni ”nalkutuksesta” olin tehnyt omassa mielessäni itselleni selväksi, että asia on vakava ja vain minä voin tehdä asialle jotain.

Cambridge-menetelmä tuntui minusta heti järkevältä ja Tiinan tyyli valmentaa sopii minulle hyvin. Ei mitään ehdottomuuksia vaan lempeää ohjausta kohti hyviä valintoja. Siitä tässä on kysymys: On opittava itse tekemään valintoja. Aloitin kolmostasolta, koska rytmihäiriön vuoksi syön lääkkeitä (varmasti loppuelämäni).  Tapani on selvittää ja perustella asioita ja tapaamisissamme Tiina selitti syitä ja seurauksia ja kävimme ”punnituskuitin” tunnuslukuja läpi juurta jaksain. Olin siis juuri täyttänyt 63 mutta metabolinen ikäni oli 78! Se oli todellinen silmien avaaja. Puhumatta BMI:stä ja viskeraalirasvan tasosta. On hyvä, ettei pelkästään tuijoteta pudotettuja kiloja ja kaloreita, vaan asioita käsitellään laajemmin terveyden kannalta.

Liikkuminen on ollut helpompaa. Sauvakävelylenkit ovat pidempiä ja lenkeissä kovempi teho. Uiminen on toinen liikuntamuoto, jota olen koko ajan harrastanut. Molemmat polvet leikattuina on ollut tärkeää ylipainoisena on muistaa olla rasittamatta niitä liikaa.

Vanhan elämän vaatteet on viety kierrätykseen ja kun vaatekoko on nyt 40 (se oli 48!) on hauska käydä sovittamassa vaatteita, mikä sekin on aivan uusi elämys!

Painonpudotus on ollut helppoa. Näläntunnetta ei ole ollut ja paino on pudonnut tasaisesti nyt seitsemän kuukauden ajan ja tähän mennessä paino on pudonnut 25,4 kiloa siitä kun aloitin Cambridge-tapaamiset Tiinan kanssa (ja 28-29 kiloa tammikuusta).  Miinusta kiloissa on ollut joka tapaamisella!

Tapaamiset, Facebook-ryhmän postaukset Keventäjät-sivulla, Tiinan blogit ja kanssalaihduttajien kertomukset ovat kannustaneet eteenpäin ja siksi haluan myös jakaa oman tarinani.

Nyt alkaa jännittävin vaihe: painonhallinta. Vaikka parisen kiloa pitäisi vielä pudottaa, jotta olisi hyvä ”puskuri” (jonka yli ei paino siis enää koskaan saa nousta) on tämä painonhallintavaihe aivan uusi kokemus. Siinä en ole aiemmin onnistunut, mutta nyt olen varma, että tässä onnistun.

PS. Metabolinen ikäni on nyt 65 ja BMI näyttää normaalipainoa. Viskeraalirasvaa pitää vielä sulattaa, joten tavoitteet ovat selvät.

Valmentaja: Tiina Ranin