Christina -17 kg

Ennen

Jälkeen

Aloitin laihdutuksen sillä halusin parantaa elämänlaatuani, päästä eroon kolottavista nivelistä, epämääräisestä huonosta olosta ja turvotuksesta. Vaikka kävely oli hankalaa ja ajoittain kivuliasta, lenkkeilin silti päivittäin ja useamman kerran päivässä koiran kanssa. Laihdutuksen aikana noudatin ohjeita pilkun tarkasti ja muutin ruokailutottumuksiani täysin. Entisestä chiabatan mutustelijasta tuli marjojen ja vihannesten suurkuluttaja. Kilot olivat kertyneet vähitellen useamman vuoden saatossa. Lentoemännän työssä syöminen oli epäsäännöllistä ja suuhun meni, mitä koneesta sattui löytymään. Joskus kerrosleipä, joskus suklaapötkö. Päivän pääaterian nauttiminen meni useasti myöhäiseen iltaan. Pitkän lennon jälkeen väsymys aiheutti sen, että kunnon ruokaa ei välttämättä jaksanut enää kokata. Joten illalla tuli syötyä lisää leipää ja pikku suupaloja.

Olen perusterve, eikä ruoka-allergioita ole. Kimmoke laihdutukseen tuli ystävältä, joka kertoi laihtuneensa Cambridge Ohjelmalla.

Aloitin laihduttamisen maaliskuun alussa ja energiataso kohosi huomattavasti heti ensimmäisten viikkojen aikana. ”Alkuepäuskosta huolimatta paino lähti putoamaan reipasta tahtia. En ehkä itse uskonut, että ohjelma voi toimia näin hyvin. Valmentajan vankka usko ja kokemus auttoivat uskomaan, että kyllä minä laihdun.”

Olin yllättynyt siitä, kuinka helppoa laihduttaminen oli. En tuntenut nälkää, kun ateriavälit pysyivät tasaisina. Askel on keventynyt, eivätkä polvetkaan vaivaa enää samalla tavalla. No, kun reilut 17 kiloa on poissa polvia kuormittamasta, niin juoksukin varmasti jo onnistuisi. Nyt nautin lenkkeilystä koiran kanssa ja päivässä taittuu ainakin kaksi pitkää lenkkiä, joskus jopa kolme tuntia kerralla.

Tunnustan olevani ikuinen esteetikko. Pidän kauniista vaatteista ja asusteista. Ja nyt, 17 kiloa keveämpänä on entistä mukavampaa sovitella uusia vaatteita.

Painonhallinta mietityttää hieman, mutta uskon selviäväni siitäkin. Säännöllisestä syömisestä tulee pitää kiinni ja muistaa aina syödä lounas.

Olen myös huomannut, että veden juomisen lisääminen on myös parantanut jaksamista ja hyvää oloa. Annoskokoni ovat myös pienentyneet ja huolehdin riittävästä proteiinin saannista.

Tässä tärkeimpiä oppimiani asioita:

- ruokailun aikataulutus

- riittävästi vettä

- vatsa täyttyy hyvin ilman sokeria ja valkoisia jauhoja. Makeasta ja sen

himosta voi päästä eroon, kun syöminen on kohdallaan.

Kannustan aloittamaan laihduttamisen nyt, ei huomenna, ei seuraavana maanantaina, ei ensi kuussa. Koskaan ei ole liian myöhäistä. On hieno tunne, kun on tehnyt jotain oman terveytensä eteen. Enkä voi vähätellä tunnetta, että vaatekaupassa ei tarvitse  suunnistaa“telttaosastolle.”

Kannustan kaikkia ryhtymään toimeen, laihduttaminen ei ole tähtitiedettä.

Olen onnellinen omasta saavutuksestani!

Valmentaja: Tiina Ranin