Usein Kysyttyä

1. Onko laihdutus Cambridgella vaarallista terveydelle?

Ylipaino itsessään on suuri terveysriski. Monen tutkijan mukaan tervettä ylipainoista ei edes ole. Ellei sairaus ole jo puhjennut, on sen esiintyminen vain ajan kysymys. Tavallisimpia ylipainoon liittyviä sairauksia ovat 2-tyypin diabetes, sydän- ja verisuonitaudit, korkea verenpaine, liikuntaelimistön krooniset kireystilat sekä masennus.  Jo 5-10 % painonpudotus tuo positiivisia muutoksia yllä mainittuihin tilanteisiin. Laihdutus ei ole terveysuhka vaan päinvastoin satsaus terveyteen. Cambridge Ohjelma on järkevä valinta. Vaikka laihduttaisit vain tasolla 1, olisi sekin fiksua. Se on itse asiassa tällä hetkellä ainut Suomen lääkäriseuran suosittelema tapa hoitaa ylipainoa. (Katso tästä Käypä Hoito -suositus ylipainoin hoitoon.)

2. Aiheuttaako laihdutus säästöliekin?

Uusien tutkimusten mukaan aineenvaihdunta hidastuu dieetin aikana jonkun verran, mutta se palautuu nopeasti takaisin normaalitasolle. Tämä niin kutsuttu säästöliekki on maksimissaan 250 kcal vuorokaudessa, joten se ei estä laihtumista eikä "riko aineenvaihduntaasi". Luonnollista on myös se, että pienempi keho kuluttaa vähemmän energiaa myös levossa.

3. Voivatko diabeetikot käyttää Cambridgea?

Cambridge Taso 1 ei sovi 1-tyypin diabeetikoille, he voivat kuitenkin toteuttaa Cambridgen muita tasoja. Muutenkin 1-tyypin diabeetikon kannattaa keskustella Cambridge ohjelmalle ryhtymisestä lääkärinsä kanssa. 2-tyypin diabeetikko voi toteuttaa Cambridge paaston konsultoituaan ensin lääkärinsä kanssa.

4. Tuleeko nopeasti laihdutetut kilot aina takaisin?

Nopea painonpudotus ei aiheuta nopeaa painon nousua sen kummemmin kuin hidaskaan laihdutus. Koko idea Cambridge Ohjelmalla on opettaa sinua valitsemaan ruokasi siten, että laihdutetut kilot pysyvät poissa lopun elämää. Saat valmennuksessa vinkkejä fiksumpien valintojen tekemiseen. Jos pidät laihdutuksen tuomasta hyvästä olosta ja kivasta ulkonäöstä enemmän kuin lähtötilanteestasi, tulet todennäköisesti säilyttämään tulokset pitkään. Paino ei nouse itsestään. Se vaati aina toistuvasti nautittuja ylimääräisiä kaloreita. 

5. Mihin perustuu ”0,5-1 kiloa viikossa” -suositus?

Puolesta kilosta kiloon viikossa on turvallinen painonpudotusvauhti silloin kun laihdutetaan tavallisella ruoalla. Jos pudotus on nopeampaa, on todennäköisempää, ettei ravinnosta saada kaikkia tarvittavia vitamiineja, kivennäisaineita ja varsinkin proteiineja. Cambridge ateriat on koostettu siten, että voit huoletta pudottaa paljon suurempia kilomääriä viikossa täysin turvallisesti.

6. Kuinka paljon Cambridge Ohjelma maksaa

Cambridge Ohjelman tuotteet yhdeksi viikoksi maksavat n.62 -82 euroa riippuen siitä syötkö kolme vai neljä ateriaa päivässä.Tuotteiden lisäksi maksat myös valmennusmaksua, jonka hinta vaihtelee 12-25 euroon ajankäytöstä riippuen. Cambridge Ohjelmaan ei kuulu minkäänlaista jäsenyys/kuukausi maksua. Tarkista hinnat aina omalta valmetntajaltasi.

7. Miksi en voi vain ostaa Cambridge aterioita?

Tiedämme yli 30 vuoden kokemuksella, että laihduttaja tarvitsee tuotteen lisäksi myös jonkun, joka autaa arjen valinnoissa. Sen lisäksi toimivalta ohjelmalta vaaditaan suuri määrä tietoa. Kaiken tämän saat Cambridge Ohjelmalta. Se ei siis ole pelkkä ateriankorvike.  Kun yhdistät kaikki tarvittavat kolme osaa ja sitoudut halusi avulla, saat takuulla toivomasi tulokset. Emme myy tuotettamme ilman asianmukaista valmennusta ja seurantaa. Myymme pelkän tuotteen vain silloin, kun käytät tuotettamme yksittäisten aterioiden korvaamiseen ilman painonpudotustoivetta.

8. Onko tuotteen käytölle esteitä?

Kuka tahansa voi käyttää tuotettamme Cambridge Ohjeman ylemmillä tasoilla. Valmentajasi valitsee sinulle sopivan laihdutustavan.

9. Voiko painonpudotus auttaa esim. korkeaan verenpaineeseen?

Ylipainosta on aina paljon terveyshaittoja. Ylipainoisilla on kaksinkertainen riski sairastua korkeaan verenpaineeseen ja sen aiheuttamiin riskitekijöihin. Usein riittää, että painoa pudotetaan 5-10 %, jolloin riski pienenee ja monet saavat vähentää tai jopa lopettaa lääkityksensä. Näin käy myös monen muun sairauden kohdalla.

10. Voiko Cambridge Ohjelman taso 1 aiheuttaa hiustenlähtöä?

Joillekin painon pudotus prosessi saattaa olla huomattava fyysinen stressi. Hiustenlähtöä on esiintynyt noin seitsemälle henkilölle tuhannesta. Yleensä näillä henkilöillä on irronnut tavallista enemmän hiuksia myös raskauden tai imetyksen yhteydessä. Hiusten irtoaminen ei siis varsinaisesti johdu Cambridge tuotteesta, vaan mikä tahansa laihdutus tuo heille saman sivuvaikutuksen. Monelle, jolla hiuksia on irronnut jossain vaiheessa laihdutusta, on kasvanut entistä tuuheammat hiukset laihdutuksen jälkeen.

11. Mitä voin tehdä jos ummetus vaivaa?

Noin kolme kymmenestä kärsii ummetuksesta Cambridge ohjelman Taso 1 aikana. Korkeammilla tasoilla harvemmin. Ummetusta ennaltaehkäistään parhaiten nauttimalla tarpeeksi vettä tasaisesti päivän aikana tai nauttimalla yrttiteetä. Myös kevyt päivittäinen liikunta ja kuidun nauttiminen auttaa ehkäisemään ummetusta. Hoitoon voi käyttää reseptittömiä, mietoja laksatiiveja väliaikaisesti.

12. Lisääkö liikunta rasvan palamista?

Liikunnan aikana ja sen jälkeen kuluu enemmän kaloreita kuin levossa. Säännöllisesti liikkuvan henkilön perusaineenvaihdunta on myös vilkkaampaa kuin vähemmän aktiivisen henkilön. Liikkuminen suojaa lihaksia. Liikunta tuo erityisesti laihdutuksen alussa mielekästä tekemistä ja pitää kehon ja mielen vireänä. Esim. päivittäinen kävely on eduksi varsinkin Cambridge paaston aikana. Liikkumisen tarkoitus on kuitenkin ensisijaisesti fyysisten ominaisuuksien parantaminen, ei niinkään ylimääräisten kaloreiden polttaminen. Ohjelman aikana aikaansaadaan muutenkin tarpeeksi iso energiavaje.

13. Onko jojoilu vaarallista?

Tutkimusten mukaan painon vaihtelu ei ole sinänsä vaarallista. Ylipaino on itsessään suuri terveysriski, eikä epäonnistumisen pelko saa estää ylipainoisia laihduttamasta. Suurta painon vaihtelua on kuitenkin syytä välttää.

14. Onko rasvan sijainnilla elimistössä merkitystä?

Rasvan sijoittumisella elimistössä on suuri merkitys terveydelle. Varsinkin keskivartaloalueelle sijoittuva rasva aiheuttaa usein sydänsairauksia. Tutkimusten mukaan sydäninfarktin ja diabeteksen riski näillä henkilöillä on 2-3 kertaa suurempi kuin normaalipainoisilla. Keskivartalorasva kuormittaa vatsaontelossa sisäelimiä ja aiheuttaa pahimmillaan esim. maksan rasvoittumista. Alavartaloon sijoittuva liikarasva ei ole terveydelle yhtä vaarallista, koska näille alueille rasva kerääntynyt lähinnä ihon alle.

15. Lähteekö lihakset kun laihduttaa?

Kevyt liikunta laihdutuksen aikana suojaa liikuntaelimistöä hyvin. Pelko lihasten menettämisestä on turha. Lihasten suojaamiseksi Cambridge aterioissa on 41 % energiasta proteiinia ja lisäksi laihdutus ei ole pelkkää ENE-laihdutusta. Lihavuusleikkauksissa leikkaustekniikan valinta vaikuttaa lihaskatoon. Suomessa yleisimmin käytetyssä mahalaukun ohitusleikkauksessa lihaskato oli 21.2–36.3 % kokonaispainonlaskusta.